שאלות נפוצות
נשים ובנות ימלאו את כל התפקידים, ויובילו בכל המקצועות והתחומים נטרול ההתעצמות המגדרית המאפיינת את החברה המעורבת בגיל ההתבגרות, וגורמת לחיזוק של ההבניות המגדריות סביבת למידה ממוקדת למידה ומפתחת מסוגלות אישית באמצעות עידוד לחשיפה והתנסות בתחומים חדשים אחיות (sisterhood) כמקור חשוב לעוצמה.
התפיסה של 'ענבר' היא כי ההפרדה היא זמנית, ומטרתה איננה לבודד את הבנות מהבנים, אלא לספק להן מקום "נקי מרעשי רקע" פנימיים וחיצוניים, שיאפשר להן בחירה נכונה וביטוי מדויק לעצמן. מחקרים מראים שאין השפעה של לימוד בבית ספר נפרד על היכולת להיות במערכות יחסים, אלא להיפך. כאשר נשים צעירות אלה יעברו תהליך של בירור אישי ופיתוח מודעות וזהות הן יגיעו לכל סיטואציה עתידית של מפגש עם המין השני, מצוידות בביטחון, בידיעה ובדיוק של הרצון שלהן ובאמירה ברורה של דעתן והרגשתן. בנוסף, יצור בית הספר מרחבי למידה מעורבים לתלמידות ותלמידים, ויעודד אותן לקחת חלק בפעילות בלתי – פורמלית מעורבת מגדרית.
הבוגרות מעידות כי אותגרו להישגיות, שבאה לידי ביטוי בבחירת דרכן האקדמאית והמקצועית, יותר מחברותיהן בבתי ספר מעורבים הבוגרות מביעות שאיפות גבוהות יותר ומוטיבציה רבה יותר להצלחה בהמשך הבוגרות מעריכות את עצמן יותר אקדמית, אינטלקטואלית, יכולת כתיבה ודיבור לפני קהל הבוגרות בעלות עניין בתחומי ההנדסה והן בעלות בטחון רב יותר במתמטיקה ומחשבים הבוגרות מראות נטייה גדולה יותר להשתתף בפעילויות בקולג’ ובאוניברסיטה שאינן קשורות דווקא ללימודים ונוטות למעורבות פוליטית גדולה יותר בהמשך דרכן.

בשנים האחרונות מוקמים יותר ויותר בתי ספר מסוג זה בעולם, ציבוריים ופרטיים. בוגרות בתי ספר אלו, דיווחו כי אותגרו להישגיות, שלאחר מכן באה לידי ביטוי בבחירת דרכן האקדמאית והמקצועית, יותר מחברותיהן בבתי ספר מעורבים. הן הביעו שאיפות גבוהות יותר ומוטיבציה רבה יותר להצלחה בהמשך. תלמידות אלה נטו להיות מעורבות יותר בפעילויות המכינות אותן לחיים לאחר בית הספר. הן מדווחות כי הן מרגישות בטוחות להביע דעה ולהחליף דעות, כיוון שלמדו בסביבה מאפשרת כזו. בוגרות בתי ספר נפרדים הגיעו עם יותר עניין בתחומי ההנדסה ועם בטחון רב יותר בנושאי מתמטיקה וטכנולוגיה. בנוסף התגלה כי בוגרות בתי ספר כאלה הראו נטייה גדולה יותר להשתתף בפעילויות בקולג’ ובאוניברסיטה שאינן קשורות דווקא ללימודים ונטייה למעורבות פוליטית גדולה יותר בהמשך דרכן.הבוגרות דיווחו על בטחון רב יותר בהתנהלות בעולם, מתוך היכרות משמעותית עם עצמן ועם רצונותיהן. הן טענו שסביבת בית הספר אפשרה להן למצוא את הקול שלהן, ללמוד להביע אותו ולדעת לבחור את מה שנכון עבורן. לדוגמא מתוך בית ספר ציבורי לבנות בארה"ב: http://galsinc.org/in-practice

ערבי היכרות עם ענבר - לחטיבה ולתיכון

אנו שמחות לבשר על פתיחת הרישום לשנת הלימודים תשפ"ג.
להלן פירוט תהליך הרישום לבית הספר:

1. תלמידות ירושלמיות – יש להרשם באתר העירייה עד לתאריך 5.2 .
2. כלל התלמידות (כולל תלמידות מירושלים) – יש להרשם דרך אתר בית הספר עד לתאריך 5.2, תחת "רישום ללימודים": למלא טופס רישום ולצרף מסמכים מבוקשים. את תעודת המחצית ניתן לצרף מאוחר יותר במייל.
3. בתום תקופת הרישום (בין 6-16.2) תקבלו מאיתנו מייל עם תאריך ושעה לסדנא ומפגש היכרות אישית.

עוד לא מכירות אותנו? פספסתן את ימי ההיכרות? הייתן במפגש ההיכרות אך נותרן.ם עם שאלות? הרשמו כאן למפגש נוסף / שיחת ייעוץ
שימו לב – יום היכרות לתלמידות לקראת רישום לכיתה י יתקיים ביום שלישי 18.1 בשעה 9:00 בבית הספר. ערב היכרות להורים לתיכון ולחטיבה יתקיים בזום ביום שלישי 18.1 בשעה 19:00. להרשמה לחצו כאן

אנו מזמינות אתכן.ם לפנות אלינו בכל שאלה!

תוכנית הלימודים המיוחדת של "ענבר"

הגישה הפדגוגית המגדרית מבוססת על פרקטיקות הוראה ולמידה חדשניות, שהצלחתן הוכחה בקרב מודלים ומחקרים ברחבי העולם, ואשר מטרתן להוביל את התלמידות להתמודד בהצלחה עם חסמים מגדריים ולממש את עצמן באופן מיטבי בעולם.

תכנית ליווי אישי לכל תלמידה – אשר מטרתה לחזק את הביטחון ותחושת המסוגלות של כל תלמידה, לסייע לה בהתפתחות האישית והלימודית, להציב לעצמה יעדים ואת הדרך למימושם.

תכנית מוגברת ללימודי מדעים וטכנולוגיה – במטרה לפתח בקרב התלמידות ידע ובטחון בתחומי המדעים וכלים לתרגום הידע שהן רוכשות לעולם המעשה.

תכנית גוף-נפש כחלק מהותי מתוכנית הלימודים. מושם דגש על שימוש יומיומי בגוף באמצעות תנועה (בטכניקות שונות) כחלק מראייה הוליסטית והבנה של קשרי הגומלין בין ההתפתחות הפיזית-מנטלית-נפשית.

תכנית התלמדות בקהילה – תכנית לימודים מחוץ לבית הספר. קהילת בית הספר פוגשת את "עולם" העסקים, התרבות, החברה האזרחית, ארגונים חברתיים ודמויות מוביליות ומשפיעות בו.

שיעורי ענבר – תכנית לימודים א- פורמאלית העוסקת ישירות בנושאי מגדר ובנושאים הקשורים לפיתוח פרספקטיבה מגדרית. בשיעורי ענבר התלמידות עוסקות בבניית קבוצה, חינוך למיניות בריאה, אורח חיים בריא, מעגלי זהות, חשיבה ביקורתית ועוד.

חינוך מתקדם מותאם למאה ה-21

למידה אינטרדיסיפלינרית – תכנית STEAM (שהיא – Science Technology Engineering Arts Mathematics).
הטמעת דרכי הוראה ולמידה חדשניות (כגון: Debate, למידת והוראת חקר, למידת עמיתים).
פיתוח כלים לניהול דיאלוג וקונפליקט (בשיעורי ענבר ובפרויקטים קהילתיים).
בחירה כערך מוביל בתוכנית הלימודים (שיעורי בחירה, למידה בדרך החקר).
תפיסה הוליסטית של גוף-נפש המתבוננת על הנערה בשלמותה.
התלמדות בחברות הייטק, מוסדות אקדמיה, תעשייה ועוד כאמצעי לפיתוח גמישות, רלבנטיות ותרגום הלמידה לחיי מעשה.
למידת עמיתים עם בתי ספר דומים בעולם באמצעות כלים דיגיטליים ורשתות חברתיות.

החזון של מסלול הלימודים החדשני

מרים ליבוביץ' אשרף – מנהלת המסלול

אני מאמינה שלמערכת החינוך תפקיד מכריע בעיצוב פני החברה הישראלית. באחריותי כאשת חינוך וכמורה לייצר מרחב המאפשר בחירה חופשית ושוויון הזדמנויות אמיתי עבור תלמידות.

אני רואה ב"ענבר" הזדמנות עבור תלמידות, משפחות וצוות לבנות קהילה אשר מייצרת מרחב מיטבי לצמיחה של תלמידות. קהילה שתעודד את התלמידות לבנות את זהותן מתוך היכרות עם עצמן ועם דעותיהן, שתעודד אותן להציב לעצמן יעדים לימודיים, אישיים וחברתיים ותקנה כלים אפקטיביים וחדשניים למימוש יעדים אילו מתוך סביבה תומכת, חיונית ומקצועית.

אני מאמינה בלמידה מתוך דיאלוג, מתוך שאילת שאלות ודעת פתוחה ומתוך היכרות אישית עם כל תלמידה – יכולותיה, כישוריה וחלומותיה . כמו כן, אני מאמינה שהצלחת תלמידותיי תלויה בהצלחת הצוות ובפיתוח מודל לעבודת צוות מיטבית שיש בה את כל האלמנטים המוכחים לבניית צוות מקצועי ותומך.

אני נרגשת להיות חלק מענבר – קהילה של א.נשים בעלי תשוקה לבנייה ועשייה מתוך חזון חברתי, תודעת שליחות ומקצועיות.

הרעיון מאחורי "ענבר"

הדס רייס – יזמת ומובילת המסלול

כשאנו מביטות על העולם סביבנו אנו מבחינות בתופעה מוזרה – יש 52% נשים בעולם אך במוקדי הכוח, ההשפעה, המחקר, ההייטק לא נמצא יחס כזה. אפילו לא קרוב.

ישנן מספר סיבות המובילות למצב האבסורדי הזה, ורובן נובעות מהבניות חברתיות שקיימות כבר שנים רבות. הדבר בא לידי ביטוי גם בתוך מערכת החינוך שמשקפת מצב זה.
ממחקרים עולה כי הרבה פעמים, ילד וילדה המתחילים את כיתה א' ברמה שווה יסיימו את י"ב בפערים לטובת הבנים. לאו דווקא מבחינת ציונים, אלא מבחינת תחושת המסוגלות, יכולות, שאיפות, חלומות. משהו קורה לאורך השנים במערכת שמשפיע ולפעמים ממש מטה את התפיסה העצמית ואיתה את הבחירות הלימודיות והחברתיות של התלמידות.
מה אם היינו יכולות להקים מסגרת מעולה שתיתן לתלמידות בגיל כל כך קריטי, רגיש ומטלטל, להתפתח ולהתמודד עם התבגרותן ללא הפרעות רקע. למצוא את הזהות שלהן, את קולן הפנימי, ולהביא את הקול הזה לידי ביטוי. לתת להן להתבגר בקצב שלהן, להפוך מנערות לנשים כשהן מוכנות ולא כשהחברה לוחצת. ללמוד להקשיב לעצמן ולא למה שהקודים החברתיים מכתיבים להן להיות.

מה אם היינו יכולות לבנות מסגרת שתהווה מכפיל כוח, שתדרבן את תלמידותיה להיות מעולות ולא רק טובות. למקסם את עצמן. מסגרת שתשתמש בפדגוגיה ייחודית ומעניינת ובמרחבי למידה שונים על מנת למקסם את דרכי הלמידה. שתחשוף אותן לדמויות מפתח בעולמות התעסוקה והאקדמיה ותאפשר להן לעקוב וללמוד מהן.
מסגרת שתעודד אותן לאקטיביות קהילתית, חברתית, ציבורית. שתדרבן את התלמידות להשתתף ולהוביל את המשחק ולא לצפות בו מהטריבונה. מסגרת שתקדם ותבנה sisterhood – רשת קשרים חזקה ומשפיעה שתלווה את הנערות גם בעתיד. מסגרת שתכשיר את מנהיגות המחר. אז זהו, שאנחנו יכולות, ואנו בונות אותה ממש בימים אלו – "ענבר", מסלול חדשני לתלמידות. באגודה לקידום החינוך העסק שלנו הוא – חינוך. חינוך דור העתיד זו ההשקעה הכי משתלמת שלנו. חינוך ייחודי לתלמידות יצמיח נשים חזקות, פעילות ומודעות וכולנו רק נרוויח מזה. כך נוכל לייצר שינוי ולהגיע למצב בו הנתון האבסורדי איתו פתחתי ישתנה ויתאזן.