מי את חושבת שיכול להיות נשיא ארה"ב?
המונח "איום סטריאוטיפ" מסמן מצב שכיח לפיו כאשר אנשים המשתייכים לקבוצה כלשהי מאוזכרים אודות שייכותם לסטריאוטיפ שלילי, יגדל הסיכוי שיפעלו לפיו. כך, אם לפני מבחן במתמטיקה נבקש מהנבחנות והנבחנים למלא את מינם, יש סיכוי גבוה כי הנבחנות תצלחנה פחות במבחן הזה מאשר במבחנים בהם לא היו צריכות לציין את מינן.
ישנם מצבים רבים בהם המגדר שלנו משפיע על האופן בו נפענח את המציאות סביבנו. במחקר שנעשה בארה"ב, שאלו נערים ונערות מי לדעתם יכול להיות נשיא ארה"ב. מעל 90% ענו שתפקיד כזה מתאים לגבר ולא לאישה. הדבר חזר על עצמו גם לגבי תפקידי הובלה בעסקים ובאקדמיה.
כשתלמידה מגיעה לבית הספר, היא סופגת באופן בלתי מודע את התפקידים המגדריים המוקצים לה. במקרים רבים, גם אם היא מאמינה בעצמה, יתכן והיא לא תתמודד על תפקיד כמו יו"ר מועצת התלמידים כי היא לא תחשוב שהוא באמת פתוח עבורה. כשתלמידות דוחות את ההזדמנות לרוץ לתפקידים מובילים, לקחת על עצמן אתגרים לימודיים בתחום הטכנולוגיה או המדעים ולהוביל בספורט אתגרי, זה אומר שלא רק שהן מפסידות באופן אישי, אלא שכחברה נפסיד יותר כיוון שהחברה שלנו תהיה פחות טובה.
אם התלמידות תגענה למרחב בו אין תפקידים מאופייני מגדר, כיוון שכל התפקידים בבית הספר מאוישים על ידי תלמידות כמוהן, זה יהווה עבורן מודלינג חיובי שירחיב את אפשרויות הבחירה ויעודד אותן להצליח.
פתחנו את "ענבר" בירושלים על מנת ליצור מרחב בו כל תלמידה תרגיש שהיא יכולה להיות כל מה שהיא רוצה.