fbpx

סיסטרהוד

איך לייצר נרטיב חדש על יחסים בין נשים

לפני שנתיים נסעתי בפעם הראשונה לראות בתי ספר לתלמידות בחו"ל על מנת לקבלת השראה. לפני שנסעתי, שוחחתי עם בתי הבכורה ושאלתי אותה אם היא הייתה באה ללמוד בבית הספר אותו אקים. היא ענתה שלא והסבירה שבנות יחד זה איום ונורא. כל כך הרבה ריבים, רכילות, קבוצות מתנגחות וחרמות, וזה ממש לא בשבילה.

זו לא הייתה הפעם הראשונה ששמעתי התייחסות כזו לקבוצת בנות יחד, בעיקר מצד נשים. משפטים כמו "נשים נשים שק של נחשים" או "אישה לאישה זאב" נאמרו על ידי גברים ונשים כאחד בהקשרים שונים.

כימאמנדה נגוזי אדיצה (Chimamanda Ngozi Adichie) אומרת בהרצאה המעולה שלה שאנו מגדלות את הבנות שלנו לראות עצמן בתחרות לא על קריירה או הצלחה בתחום העניין, אלא על תשומת הלב של הגברים.

רחל סימונס, סופרת העובדת שנים רבות עם נערות במסגרות בית ספריות, טוענת שבנות תמיד ימצאו בקונפליקט בין האהבה לחברה שלהן לבין קנאה ואף כעס על ההצלחה שלה – הצלחה בלימודים, עם הבנים, בחברה. כשאנו נמצאות בהתנהלות כזו, קשה מאד לכונן אחוות נשים (סיסטרהוד) ומרחב תמיכה שיכול לעודד הצלחה באמצעות מנטורינג, הזדהות ועזרה הדדית.

עם המחשבות בעקבות דבריה של ביתי, שאלתי את כל התלמידות שראיינתי בביקור בחו"ל, מה דעתן. באופן גורף, בלי קשר לגילן או לבית הספר בו הן למדו, הן ענו שזה לא נכון. חלקן אף טענו שמדובר בנרטיב חברתי מושרש ומכוון שניתן לעקרו.

לטענתן, אם מפתחים את חוש האחריות ההדדית, מדברים איתן על הכוח שניתן לשאוב זו מזו ומלמדים איך לפתור קונפליקטים בצורה בוגרת ומקדמת, יוצרים נרטיב חיובי חדש.

את התפיסה הזו אנו מתכוונות להביא איתנו ל"ענבר". נרצה לאפשר לתלמידות שלנו חוויה מעצימה ומעצבת של קבוצת השוות הדואגת האחת לשנייה ורוצה בהצלחתה. כל זאת מתוך הבנה שכאשר אנו מעודדות קבוצה כזאת אנו  לא רק יוצרות את הבסיס לרשת קשרים נשית משמעותית שתהדהד בעתיד בחיפוש עבודה, המלצה, או סתם מילה טובה אלא גם מחזקות את קאדר המנהיגות העתידי של ישראל.

חינוך מתקדם מותאם למאה ה-21

למידה אינטרדיסיפלינרית – תכנית STEAM (שהיא – Science Technology Engineering Arts Mathematics).
הטמעת דרכי הוראה ולמידה חדשניות (כגון: Debate, למידת והוראת חקר, למידת עמיתים).
פיתוח כלים לניהול דיאלוג וקונפליקט (בשיעורי ענבר ובפרויקטים קהילתיים).
בחירה כערך מוביל בתוכנית הלימודים (שיעורי בחירה, למידה בדרך החקר).
תפיסה הוליסטית של גוף-נפש המתבוננת על הנערה בשלמותה.
התלמדות בחברות הייטק, מוסדות אקדמיה, תעשייה ועוד כאמצעי לפיתוח גמישות, רלבנטיות ותרגום הלמידה לחיי מעשה.
למידת עמיתים עם בתי ספר דומים בעולם באמצעות כלים דיגיטליים ורשתות חברתיות.

תוכנית הלימודים המיוחדת של "ענבר"

הגישה הפדגוגית המגדרית מבוססת על פרקטיקות הוראה ולמידה חדשניות, שהצלחתן הוכחה בקרב מודלים ומחקרים ברחבי העולם, ואשר מטרתן להוביל את התלמידות להתמודד בהצלחה עם חסמים מגדריים ולממש את עצמן באופן מיטבי בעולם.

תכנית ליווי אישי לכל תלמידה – אשר מטרתה לחזק את הביטחון ותחושת המסוגלות של כל תלמידה, לסייע לה בהתפתחות האישית והלימודית, להציב לעצמה יעדים ואת הדרך למימושם.

תכנית מוגברת ללימודי מדעים וטכנולוגיה – במטרה לפתח בקרב התלמידות ידע ובטחון בתחומי המדעים וכלים לתרגום הידע שהן רוכשות לעולם המעשה.

תכנית גוף-נפש כחלק מהותי מתוכנית הלימודים. מושם דגש על שימוש יומיומי בגוף באמצעות תנועה (בטכניקות שונות) כחלק מראייה הוליסטית והבנה של קשרי הגומלין בין ההתפתחות הפיזית-מנטלית-נפשית.

תכנית התלמדות בקהילה – תכנית לימודים מחוץ לבית הספר. קהילת בית הספר פוגשת את "עולם" העסקים, התרבות, החברה האזרחית, ארגונים חברתיים ודמויות מוביליות ומשפיעות בו.

שיעורי ענבר – תכנית לימודים א- פורמאלית העוסקת ישירות בנושאי מגדר ובנושאים הקשורים לפיתוח פרספקטיבה מגדרית. בשיעורי ענבר התלמידות עוסקות בבניית קבוצה, חינוך למיניות בריאה, אורח חיים בריא, מעגלי זהות, חשיבה ביקורתית ועוד.