כישלונות

על הקשר שבין ציפיות גבוהות מדי, חרדות, סיכונים וכישלונות

בספרה המרתק "דברים שהלוואי שידעתי בגיל עשרים" כותבת טינה סיליג שבקורס אותו היא מעבירה בסטנפורד היא מסיימת את השיעור הראשון באמירה "לעולם אל תחמיצו הזדמנות להיות מדהימים". המשפט הזה גרם לי לתחושה אמביוולנטית, מצד אחד, כדאי להסתכל על כל דבר שאני עושה בחיים כהזדמנות ולעשות אותו בצורה מעולה ומצד שני, כמה ציפיות משפט כזה יוצר, ציפיות חיצוניות ופנימיות, בעיקר על נערות ונשים.

זה מתחיל כבר בגיל צעיר: ציוני המיצ"ב של תלמידות באופן עקבי גבוהים יותר מציוני המיצ"ב של התלמידים. זה לאו דווקא קשור לרמת החוכמה, אלא לרמת הציפיות המוגזמת. אנו מצפות מהבנות שלנו להיות תלמידות מצוינות, להתעניין במספר תחומים, להסתקרן, להיות חברה טובה, לתרום לסביבה, לשמור על גופן, לגלות אכפתיות, לעזור ולעשות את הכל בחיוך. ואני אפילו לא מתחילה עם הציפיות הלא הגיוניות שיש לנו מעצמנו כנשים ואימהות.

מלבד החשש הסביר מדיכאון ותסכול גבוה, הלחץ להיות מושלמת עלול לייצר חרדה שתמנע מאתנו לקחת סיכונים, כי סיכון עלול להוביל לכישלון. כשאנו לא יודעות להיכשל, כל אי הצלחה תביא לתסכול ומשם יווצר הפחד שיפגע לנו בביטחון העצמי. הרי אף אחת לא יכולה באמת להיות מושלמת.

ההתמודדות עם כישלונות משפיעה על בנים ובנות כאחד. רוב הצעירים יבחרו ככל הנראה במשהו שהם מכירים או טובים בו מאשר להסתכן בתחושת בושה פומבית. עדיין האפקט השלילי אצל הבנות גדול הרבה יותר והתוצאה תביא בהרבה מקרים לשיתוק, אי רצון להתנסות ולהימנעות מהצבעה בכיתה, לקחת תפקיד חדש ומאתגר, לבקש העלאה בשכר ועוד.

אחת הדרכים בהן אנו מחנכות ב"ענבר" למצוינות היא באמצעות מתן האפשרות לבנות להתנסות בכישלונות קטנים. אנו מאמינות כי ככל שיתנסו שוב ושוב, הן תצבורנה רצף של הצלחות וכישלונות שיבנו את הדרך להצלחה, והביטחון העצמי שלהן יגדל בהתאמה.

אנו שמות דגש על הפיכת המרחב הלימודי לסביבה המעודדת את התלמידות להתנסות בדברים חדשים, לטעות, להשמיע את קולן, קודם כל במרחב בטוח ומאפשר ואז במרחבים מאתגרים יותר מחוץ למסגרת הבית ספרית.

לשם כך, בנינו ב"ענבר" – שיפתח בשנת הלימודים הקרובה – תכנית מנטורינג שתלווה כל תלמידה לבנית תכנית אישית ומעקב אחרי ההצלחות והאתגרים בדרך למימושה, יצרנו יום למידה מחוץ לבית הספר שמאפשר צפייה, התלמדות והתנסות במרחבים שונים, ועיצבנו מודל בית ספרי מיוחד ליצירת סביבה שהיא גם מאפשרת וגם מאתגרת.

ערבי היכרות עם ענבר - לחטיבה ולתיכון

אנו שמחות לבשר על פתיחת הרישום לשנת הלימודים תשפ"ג.
להלן פירוט תהליך הרישום לבית הספר:

1. תלמידות ירושלמיות – יש להרשם באתר העירייה עד לתאריך 5.2 .
2. כלל התלמידות (כולל תלמידות מירושלים) – יש להרשם דרך אתר בית הספר עד לתאריך 5.2, תחת "רישום ללימודים": למלא טופס רישום ולצרף מסמכים מבוקשים. את תעודת המחצית ניתן לצרף מאוחר יותר במייל.
3. בתום תקופת הרישום (בין 6-16.2) תקבלו מאיתנו מייל עם תאריך ושעה לסדנא ומפגש היכרות אישית.

עוד לא מכירות אותנו? פספסתן את ימי ההיכרות? הייתן במפגש ההיכרות אך נותרן.ם עם שאלות? הרשמו כאן למפגש נוסף / שיחת ייעוץ
שימו לב – יום היכרות לתלמידות לקראת רישום לכיתה י יתקיים ביום שלישי 18.1 בשעה 9:00 בבית הספר. ערב היכרות להורים לתיכון ולחטיבה יתקיים בזום ביום שלישי 18.1 בשעה 19:00. להרשמה לחצו כאן

אנו מזמינות אתכן.ם לפנות אלינו בכל שאלה!

תוכנית הלימודים המיוחדת של "ענבר"

הגישה הפדגוגית המגדרית מבוססת על פרקטיקות הוראה ולמידה חדשניות, שהצלחתן הוכחה בקרב מודלים ומחקרים ברחבי העולם, ואשר מטרתן להוביל את התלמידות להתמודד בהצלחה עם חסמים מגדריים ולממש את עצמן באופן מיטבי בעולם.

תכנית ליווי אישי לכל תלמידה – אשר מטרתה לחזק את הביטחון ותחושת המסוגלות של כל תלמידה, לסייע לה בהתפתחות האישית והלימודית, להציב לעצמה יעדים ואת הדרך למימושם.

תכנית מוגברת ללימודי מדעים וטכנולוגיה – במטרה לפתח בקרב התלמידות ידע ובטחון בתחומי המדעים וכלים לתרגום הידע שהן רוכשות לעולם המעשה.

תכנית גוף-נפש כחלק מהותי מתוכנית הלימודים. מושם דגש על שימוש יומיומי בגוף באמצעות תנועה (בטכניקות שונות) כחלק מראייה הוליסטית והבנה של קשרי הגומלין בין ההתפתחות הפיזית-מנטלית-נפשית.

תכנית התלמדות בקהילה – תכנית לימודים מחוץ לבית הספר. קהילת בית הספר פוגשת את "עולם" העסקים, התרבות, החברה האזרחית, ארגונים חברתיים ודמויות מוביליות ומשפיעות בו.

שיעורי ענבר – תכנית לימודים א- פורמאלית העוסקת ישירות בנושאי מגדר ובנושאים הקשורים לפיתוח פרספקטיבה מגדרית. בשיעורי ענבר התלמידות עוסקות בבניית קבוצה, חינוך למיניות בריאה, אורח חיים בריא, מעגלי זהות, חשיבה ביקורתית ועוד.

חינוך מתקדם מותאם למאה ה-21

למידה אינטרדיסיפלינרית – תכנית STEAM (שהיא – Science Technology Engineering Arts Mathematics).
הטמעת דרכי הוראה ולמידה חדשניות (כגון: Debate, למידת והוראת חקר, למידת עמיתים).
פיתוח כלים לניהול דיאלוג וקונפליקט (בשיעורי ענבר ובפרויקטים קהילתיים).
בחירה כערך מוביל בתוכנית הלימודים (שיעורי בחירה, למידה בדרך החקר).
תפיסה הוליסטית של גוף-נפש המתבוננת על הנערה בשלמותה.
התלמדות בחברות הייטק, מוסדות אקדמיה, תעשייה ועוד כאמצעי לפיתוח גמישות, רלבנטיות ותרגום הלמידה לחיי מעשה.
למידת עמיתים עם בתי ספר דומים בעולם באמצעות כלים דיגיטליים ורשתות חברתיות.

החזון של מסלול הלימודים החדשני

מרים ליבוביץ' אשרף – מנהלת המסלול

אני מאמינה שלמערכת החינוך תפקיד מכריע בעיצוב פני החברה הישראלית. באחריותי כאשת חינוך וכמורה לייצר מרחב המאפשר בחירה חופשית ושוויון הזדמנויות אמיתי עבור תלמידות.

אני רואה ב"ענבר" הזדמנות עבור תלמידות, משפחות וצוות לבנות קהילה אשר מייצרת מרחב מיטבי לצמיחה של תלמידות. קהילה שתעודד את התלמידות לבנות את זהותן מתוך היכרות עם עצמן ועם דעותיהן, שתעודד אותן להציב לעצמן יעדים לימודיים, אישיים וחברתיים ותקנה כלים אפקטיביים וחדשניים למימוש יעדים אילו מתוך סביבה תומכת, חיונית ומקצועית.

אני מאמינה בלמידה מתוך דיאלוג, מתוך שאילת שאלות ודעת פתוחה ומתוך היכרות אישית עם כל תלמידה – יכולותיה, כישוריה וחלומותיה . כמו כן, אני מאמינה שהצלחת תלמידותיי תלויה בהצלחת הצוות ובפיתוח מודל לעבודת צוות מיטבית שיש בה את כל האלמנטים המוכחים לבניית צוות מקצועי ותומך.

אני נרגשת להיות חלק מענבר – קהילה של א.נשים בעלי תשוקה לבנייה ועשייה מתוך חזון חברתי, תודעת שליחות ומקצועיות.

הרעיון מאחורי "ענבר"

הדס רייס – יזמת ומובילת המסלול

כשאנו מביטות על העולם סביבנו אנו מבחינות בתופעה מוזרה – יש 52% נשים בעולם אך במוקדי הכוח, ההשפעה, המחקר, ההייטק לא נמצא יחס כזה. אפילו לא קרוב.

ישנן מספר סיבות המובילות למצב האבסורדי הזה, ורובן נובעות מהבניות חברתיות שקיימות כבר שנים רבות. הדבר בא לידי ביטוי גם בתוך מערכת החינוך שמשקפת מצב זה.
ממחקרים עולה כי הרבה פעמים, ילד וילדה המתחילים את כיתה א' ברמה שווה יסיימו את י"ב בפערים לטובת הבנים. לאו דווקא מבחינת ציונים, אלא מבחינת תחושת המסוגלות, יכולות, שאיפות, חלומות. משהו קורה לאורך השנים במערכת שמשפיע ולפעמים ממש מטה את התפיסה העצמית ואיתה את הבחירות הלימודיות והחברתיות של התלמידות.
מה אם היינו יכולות להקים מסגרת מעולה שתיתן לתלמידות בגיל כל כך קריטי, רגיש ומטלטל, להתפתח ולהתמודד עם התבגרותן ללא הפרעות רקע. למצוא את הזהות שלהן, את קולן הפנימי, ולהביא את הקול הזה לידי ביטוי. לתת להן להתבגר בקצב שלהן, להפוך מנערות לנשים כשהן מוכנות ולא כשהחברה לוחצת. ללמוד להקשיב לעצמן ולא למה שהקודים החברתיים מכתיבים להן להיות.

מה אם היינו יכולות לבנות מסגרת שתהווה מכפיל כוח, שתדרבן את תלמידותיה להיות מעולות ולא רק טובות. למקסם את עצמן. מסגרת שתשתמש בפדגוגיה ייחודית ומעניינת ובמרחבי למידה שונים על מנת למקסם את דרכי הלמידה. שתחשוף אותן לדמויות מפתח בעולמות התעסוקה והאקדמיה ותאפשר להן לעקוב וללמוד מהן.
מסגרת שתעודד אותן לאקטיביות קהילתית, חברתית, ציבורית. שתדרבן את התלמידות להשתתף ולהוביל את המשחק ולא לצפות בו מהטריבונה. מסגרת שתקדם ותבנה sisterhood – רשת קשרים חזקה ומשפיעה שתלווה את הנערות גם בעתיד. מסגרת שתכשיר את מנהיגות המחר. אז זהו, שאנחנו יכולות, ואנו בונות אותה ממש בימים אלו – "ענבר", מסלול חדשני לתלמידות. באגודה לקידום החינוך העסק שלנו הוא – חינוך. חינוך דור העתיד זו ההשקעה הכי משתלמת שלנו. חינוך ייחודי לתלמידות יצמיח נשים חזקות, פעילות ומודעות וכולנו רק נרוויח מזה. כך נוכל לייצר שינוי ולהגיע למצב בו הנתון האבסורדי איתו פתחתי ישתנה ויתאזן.