fbpx

רעשי רקע – על יתרונות ההפרדה

להמשיך להיות ילדות עוד קצת

בסדנה שהעברנו לתלמידות כיתה ז' בבי"ס בויאר, התוודו הבנות שלא נוח להן לנהל שיחות עם בני גילן כי העיניים שלהם נודדות אל החזה שלהן וננעצות שם.

לצד ההסתגלות לניצני הנשיות בגופן הצעיר, מתמודדות מתבגרות גם עם תגובות הסביבה לשינוי הפרטי והאינטימי שמתחולל בהן. המבוכה והבלבול אינם נחלתן הבלעדית: בנים מבית הספר, מהתנועה, מהשכונה, מוצאים את עצמם במערבולת רגשית והורמונלית, שמועצמת גם מחשיפה מוגברת לתכנים מיניים האופיינית ל'דור המסכים'.

אבל איך שלא יחליטו להגיב הבנות – הסתרה, החצנה, התעלמות – כמעט תמיד מתערער הביטחון העצמי שלהן. במקרים מסוימים, יחלפו שנים רבות עד שישתקם.

האם אנו מגדלות ילדות שמתחנכות להתבייש ולהסתיר ומפתחות התמקצעות באמנות ההתחזות? מחקרים עכשוויים בפסיכולוגיה ובסוציולוגיה מצביעים על קעקוע של ציפיות מגדריות כבר מגיל צעיר ומעגל קסמים שקשה להיחלץ ממנו כדי לגרום לשינוי. שינוי שיביא רווחה גם לבנות וגם לבנים.

מסלול הלימודים החדש ענבר קם מתוך רצון 'להביא את היום'. כבר משנת הלימודים הקרובה יצטרפו כ-25 תלמידות כיתה ז' לסביבה בטוחה ותומכת שמעמידה בראש סולם העדיפויות את חוויית ה-wellbeing שלהן, שמעודדת צמיחה טבעית וקשובה ומאפשרת להן פשוט להיות עצמן. גם אם הן רוצות להיות עוד קצת ילדות…

חינוך מתקדם מותאם למאה ה-21

למידה אינטרדיסיפלינרית – תכנית STEAM (שהיא – Science Technology Engineering Arts Mathematics).
הטמעת דרכי הוראה ולמידה חדשניות (כגון: Debate, למידת והוראת חקר, למידת עמיתים).
פיתוח כלים לניהול דיאלוג וקונפליקט (בשיעורי ענבר ובפרויקטים קהילתיים).
בחירה כערך מוביל בתוכנית הלימודים (שיעורי בחירה, למידה בדרך החקר).
תפיסה הוליסטית של גוף-נפש המתבוננת על הנערה בשלמותה.
התלמדות בחברות הייטק, מוסדות אקדמיה, תעשייה ועוד כאמצעי לפיתוח גמישות, רלבנטיות ותרגום הלמידה לחיי מעשה.
למידת עמיתים עם בתי ספר דומים בעולם באמצעות כלים דיגיטליים ורשתות חברתיות.

תוכנית הלימודים המיוחדת של "ענבר"

הגישה הפדגוגית המגדרית מבוססת על פרקטיקות הוראה ולמידה חדשניות, שהצלחתן הוכחה בקרב מודלים ומחקרים ברחבי העולם, ואשר מטרתן להוביל את התלמידות להתמודד בהצלחה עם חסמים מגדריים ולממש את עצמן באופן מיטבי בעולם.

תכנית ליווי אישי לכל תלמידה – אשר מטרתה לחזק את הביטחון ותחושת המסוגלות של כל תלמידה, לסייע לה בהתפתחות האישית והלימודית, להציב לעצמה יעדים ואת הדרך למימושם.

תכנית מוגברת ללימודי מדעים וטכנולוגיה – במטרה לפתח בקרב התלמידות ידע ובטחון בתחומי המדעים וכלים לתרגום הידע שהן רוכשות לעולם המעשה.

תכנית גוף-נפש כחלק מהותי מתוכנית הלימודים. מושם דגש על שימוש יומיומי בגוף באמצעות תנועה (בטכניקות שונות) כחלק מראייה הוליסטית והבנה של קשרי הגומלין בין ההתפתחות הפיזית-מנטלית-נפשית.

תכנית התלמדות בקהילה – תכנית לימודים מחוץ לבית הספר. קהילת בית הספר פוגשת את "עולם" העסקים, התרבות, החברה האזרחית, ארגונים חברתיים ודמויות מוביליות ומשפיעות בו.

שיעורי ענבר – תכנית לימודים א- פורמאלית העוסקת ישירות בנושאי מגדר ובנושאים הקשורים לפיתוח פרספקטיבה מגדרית. בשיעורי ענבר התלמידות עוסקות בבניית קבוצה, חינוך למיניות בריאה, אורח חיים בריא, מעגלי זהות, חשיבה ביקורתית ועוד.