סינדרום המתחזה

סינדרום המתחזה

מאיה אנג'לו היא אחת מהדמויות הבולטות והחשובות בעולם הספרות והאקטיביזם. היא כתבה למעלה משלושים ספרי שירה, פרוזה, מחזות, ביוגרפיות, תסריטים ועוד. באחד הראיונות היא אמרה: כתבתי אחד עשרה ספרים ועדיין כל פעם מחדש אני חושבת- 1או או, עכשיו הם הולכים להבין שבעצם עבדתי על כולם ולגלות מי אני באמת'.
זה מאד אמיץ מצד אנג'לו להנכיח תחושה שרובנו חשות בה בסתר ליבנו. התופעה הזו נקראת "סינדרום המתחזה".

סינדרום המתחזה היא האמונה (השגויה) שאני לא ראויה לתפקיד אותו אני עושה ולכן אעבוד קשה על מנת להסתיר את זה מהסביבה שלי. עם זאת, אני יודעת שזה רק עניין של זמן עד שאתגלה ואז יעיפו אותי, יפטרו אותי או יגרשו אותי בבושת פנים.

התופעה הזו נוטה להופיע אצל אנשים שנמצאים בקבוצות מיעוט, ששוברים מחסומים ולוקחים סיכון גבוה בתפקידים חדשים וניתן למצוא אותה בעיקר אצל נשים, שחורים או בני מיעוטים וכאלה שהן דור ראשון להשכלה.

התחושה יכולה לנבוע גם מהחשש שאנחנו כמו שאנחנו לא מספיקות, דבר שישפיע על הביטחון העצמי ועל ההחלטה אם ניקח או לא אתגרים שעלולים לגרום לנו להתגלות כרמאיות או סתם כטיפשות. לפעמים נדמה כאילו מקהלת קולות יוונית הנמצאת בתוכנו מספרת לנו כמה שאנחנו לא מוצלחות, ובכך משפיעה על הדרך בה נבחר.

בגיל ההתבגרות התופעה תופסת נוכחות מוגברת כמו כל שאר הדברים וישנה נטייה חזקה יותר להקשיב לאותה מקהלת הקולות הפנימיים.
אז מה נוכל לעשות כדי להתמודד עם האפקט של התופעה?

קודם כל לזהות את התחושה, לתת לה מקום אבל להבין שזה לא אנחנו, זה רק רגע אחד ולא עובדת חיים שאינה ניתנת לשינוי. כשנזהה את הקול שאומר לנו שאנחנו לא טובות מספיק בשביל המגמה הזו או התפקיד הזה, נוכל לענות לו – תודה אני בוחרת לא להאזין לך עכשיו.

אם הילדות שלנו, או אנחנו למען האמת, חושבות שאנחנו לא מספיק יפות, לא מספיק חכמות, לא מספיק חזקות ועוד, נגיד להן ולנו – זה רק קול אחד מתוך קולות רבים שמרכיבים אותי. זה חלק קטן וחושש שנמצא אצל כולם, אבל לא צריך לתת לו מקום מעבר למה שהוא – קול אחד.

בסביבת "ענבר", נוכל לעבוד על התהליך הזה במסגרת תכנית ההתפתחות האישית והמנטורינג שכל תלמידה תקבל ובנוסף, לתת מקום רב ליצירת תחושת ערבות הדדית וגיבוש של קבוצת השוות, כך שיתאפשר לנו לשמוע קולות מחזקים ומקדמים.

ערבי היכרות עם ענבר - לחטיבה ולתיכון

אנו שמחות לבשר על פתיחת הרישום לשנת הלימודים תשפ"ג.
להלן פירוט תהליך הרישום לבית הספר:

1. תלמידות ירושלמיות – יש להרשם באתר העירייה עד לתאריך 5.2 .
2. כלל התלמידות (כולל תלמידות מירושלים) – יש להרשם דרך אתר בית הספר עד לתאריך 5.2, תחת "רישום ללימודים": למלא טופס רישום ולצרף מסמכים מבוקשים. את תעודת המחצית ניתן לצרף מאוחר יותר במייל.
3. בתום תקופת הרישום (בין 6-16.2) תקבלו מאיתנו מייל עם תאריך ושעה לסדנא ומפגש היכרות אישית.

עוד לא מכירות אותנו? פספסתן את ימי ההיכרות? הייתן במפגש ההיכרות אך נותרן.ם עם שאלות? הרשמו כאן למפגש נוסף / שיחת ייעוץ
שימו לב – יום היכרות לתלמידות לקראת רישום לכיתה י יתקיים ביום שלישי 18.1 בשעה 9:00 בבית הספר. ערב היכרות להורים לתיכון ולחטיבה יתקיים בזום ביום שלישי 18.1 בשעה 19:00. להרשמה לחצו כאן

אנו מזמינות אתכן.ם לפנות אלינו בכל שאלה!

תוכנית הלימודים המיוחדת של "ענבר"

הגישה הפדגוגית המגדרית מבוססת על פרקטיקות הוראה ולמידה חדשניות, שהצלחתן הוכחה בקרב מודלים ומחקרים ברחבי העולם, ואשר מטרתן להוביל את התלמידות להתמודד בהצלחה עם חסמים מגדריים ולממש את עצמן באופן מיטבי בעולם.

תכנית ליווי אישי לכל תלמידה – אשר מטרתה לחזק את הביטחון ותחושת המסוגלות של כל תלמידה, לסייע לה בהתפתחות האישית והלימודית, להציב לעצמה יעדים ואת הדרך למימושם.

תכנית מוגברת ללימודי מדעים וטכנולוגיה – במטרה לפתח בקרב התלמידות ידע ובטחון בתחומי המדעים וכלים לתרגום הידע שהן רוכשות לעולם המעשה.

תכנית גוף-נפש כחלק מהותי מתוכנית הלימודים. מושם דגש על שימוש יומיומי בגוף באמצעות תנועה (בטכניקות שונות) כחלק מראייה הוליסטית והבנה של קשרי הגומלין בין ההתפתחות הפיזית-מנטלית-נפשית.

תכנית התלמדות בקהילה – תכנית לימודים מחוץ לבית הספר. קהילת בית הספר פוגשת את "עולם" העסקים, התרבות, החברה האזרחית, ארגונים חברתיים ודמויות מוביליות ומשפיעות בו.

שיעורי ענבר – תכנית לימודים א- פורמאלית העוסקת ישירות בנושאי מגדר ובנושאים הקשורים לפיתוח פרספקטיבה מגדרית. בשיעורי ענבר התלמידות עוסקות בבניית קבוצה, חינוך למיניות בריאה, אורח חיים בריא, מעגלי זהות, חשיבה ביקורתית ועוד.

חינוך מתקדם מותאם למאה ה-21

למידה אינטרדיסיפלינרית – תכנית STEAM (שהיא – Science Technology Engineering Arts Mathematics).
הטמעת דרכי הוראה ולמידה חדשניות (כגון: Debate, למידת והוראת חקר, למידת עמיתים).
פיתוח כלים לניהול דיאלוג וקונפליקט (בשיעורי ענבר ובפרויקטים קהילתיים).
בחירה כערך מוביל בתוכנית הלימודים (שיעורי בחירה, למידה בדרך החקר).
תפיסה הוליסטית של גוף-נפש המתבוננת על הנערה בשלמותה.
התלמדות בחברות הייטק, מוסדות אקדמיה, תעשייה ועוד כאמצעי לפיתוח גמישות, רלבנטיות ותרגום הלמידה לחיי מעשה.
למידת עמיתים עם בתי ספר דומים בעולם באמצעות כלים דיגיטליים ורשתות חברתיות.

החזון של מסלול הלימודים החדשני

מרים ליבוביץ' אשרף – מנהלת המסלול

אני מאמינה שלמערכת החינוך תפקיד מכריע בעיצוב פני החברה הישראלית. באחריותי כאשת חינוך וכמורה לייצר מרחב המאפשר בחירה חופשית ושוויון הזדמנויות אמיתי עבור תלמידות.

אני רואה ב"ענבר" הזדמנות עבור תלמידות, משפחות וצוות לבנות קהילה אשר מייצרת מרחב מיטבי לצמיחה של תלמידות. קהילה שתעודד את התלמידות לבנות את זהותן מתוך היכרות עם עצמן ועם דעותיהן, שתעודד אותן להציב לעצמן יעדים לימודיים, אישיים וחברתיים ותקנה כלים אפקטיביים וחדשניים למימוש יעדים אילו מתוך סביבה תומכת, חיונית ומקצועית.

אני מאמינה בלמידה מתוך דיאלוג, מתוך שאילת שאלות ודעת פתוחה ומתוך היכרות אישית עם כל תלמידה – יכולותיה, כישוריה וחלומותיה . כמו כן, אני מאמינה שהצלחת תלמידותיי תלויה בהצלחת הצוות ובפיתוח מודל לעבודת צוות מיטבית שיש בה את כל האלמנטים המוכחים לבניית צוות מקצועי ותומך.

אני נרגשת להיות חלק מענבר – קהילה של א.נשים בעלי תשוקה לבנייה ועשייה מתוך חזון חברתי, תודעת שליחות ומקצועיות.

הרעיון מאחורי "ענבר"

הדס רייס – יזמת ומובילת המסלול

כשאנו מביטות על העולם סביבנו אנו מבחינות בתופעה מוזרה – יש 52% נשים בעולם אך במוקדי הכוח, ההשפעה, המחקר, ההייטק לא נמצא יחס כזה. אפילו לא קרוב.

ישנן מספר סיבות המובילות למצב האבסורדי הזה, ורובן נובעות מהבניות חברתיות שקיימות כבר שנים רבות. הדבר בא לידי ביטוי גם בתוך מערכת החינוך שמשקפת מצב זה.
ממחקרים עולה כי הרבה פעמים, ילד וילדה המתחילים את כיתה א' ברמה שווה יסיימו את י"ב בפערים לטובת הבנים. לאו דווקא מבחינת ציונים, אלא מבחינת תחושת המסוגלות, יכולות, שאיפות, חלומות. משהו קורה לאורך השנים במערכת שמשפיע ולפעמים ממש מטה את התפיסה העצמית ואיתה את הבחירות הלימודיות והחברתיות של התלמידות.
מה אם היינו יכולות להקים מסגרת מעולה שתיתן לתלמידות בגיל כל כך קריטי, רגיש ומטלטל, להתפתח ולהתמודד עם התבגרותן ללא הפרעות רקע. למצוא את הזהות שלהן, את קולן הפנימי, ולהביא את הקול הזה לידי ביטוי. לתת להן להתבגר בקצב שלהן, להפוך מנערות לנשים כשהן מוכנות ולא כשהחברה לוחצת. ללמוד להקשיב לעצמן ולא למה שהקודים החברתיים מכתיבים להן להיות.

מה אם היינו יכולות לבנות מסגרת שתהווה מכפיל כוח, שתדרבן את תלמידותיה להיות מעולות ולא רק טובות. למקסם את עצמן. מסגרת שתשתמש בפדגוגיה ייחודית ומעניינת ובמרחבי למידה שונים על מנת למקסם את דרכי הלמידה. שתחשוף אותן לדמויות מפתח בעולמות התעסוקה והאקדמיה ותאפשר להן לעקוב וללמוד מהן.
מסגרת שתעודד אותן לאקטיביות קהילתית, חברתית, ציבורית. שתדרבן את התלמידות להשתתף ולהוביל את המשחק ולא לצפות בו מהטריבונה. מסגרת שתקדם ותבנה sisterhood – רשת קשרים חזקה ומשפיעה שתלווה את הנערות גם בעתיד. מסגרת שתכשיר את מנהיגות המחר. אז זהו, שאנחנו יכולות, ואנו בונות אותה ממש בימים אלו – "ענבר", מסלול חדשני לתלמידות. באגודה לקידום החינוך העסק שלנו הוא – חינוך. חינוך דור העתיד זו ההשקעה הכי משתלמת שלנו. חינוך ייחודי לתלמידות יצמיח נשים חזקות, פעילות ומודעות וכולנו רק נרוויח מזה. כך נוכל לייצר שינוי ולהגיע למצב בו הנתון האבסורדי איתו פתחתי ישתנה ויתאזן.