fbpx

לקחת מקום בשולחן

רק כשאנחנו נהיה מוכנות – נאבד את הפחד

בתפקידי כמנהלת עמותה בירוחם, השתתפתי אחת לשבוע בישיבת מנהלים במועצה המקומית. לא ייחסתי חשיבות למקום בו ישבתי והיו מקרים בישיבות צפופות במיוחד שבחרתי לשבת בצמוד לקיר ולא סביב השולחן. לקח לי זמן לאמץ את המסר הפמיניסטי בכל הקשור לכך שלישיבה סביב השולחן יש משמעות: בהרצאתה, אומרת שריל סנדברג,סמנכ"לית בכירה בפייסבוק, כי חובה עלינו להתיישב סביב השולחן. בשולחן מתקיים השיח, מתקבלות ההחלטות, נעשות חלוקת התפקידים, ואם לא נהיה שם, לא נהיה.

החשיבות של ישיבה סביב השולחן אינה רק אישית ופרטית; באחת ההרצאות שהייתי סיפרה המרצה, מומחית מתחום הטכנולוגיה, שבקבוצות פיתוח של מכשירים חדשים, קיים מיעוט נשי ולעיתים חוסר מובהק של נשים הן בעמדות פיתוח והן כחברות צוות. העדר נשים סביב שולחן המפתחים – יכול להשפיע על הפונקציונליות של המכשיר, ועלול לייצר מצב בו העיצוב פחות תואם לנשים ויתעלם מערכים החשובים בתכנון המוצר. היא נתנה לדוגמה מוצרים כמו אלקסה, איירובוט ומוצרי בית חכם שנושא הבטיחות והביטחון המשפחתי לא נלקחו מספיק בחשבון בשלב הפיתוח בגלל שלא היו מספיק נשים בצוות החשיבה והפיתוח.

חברות מרוויחות מגיוון, מנקודות מבט שונות, תפיסות עולם ותרבויות אחרות ומתיעדוף ערכים אחר, כיוון שאלו מייצרים שיח שיוביל ליצירת מוצר מותאם, איכותי ורווחי יותר.

ככול שניתן, עלינו כנשים להקפיד לשבת סביב השולחן בו מתקיים השיח ומתקבלות ההחלטות; גם כאשר מדובר במערכת שגיוון מגדרי אינו בראש מעייניהן.

הדור שלנו אחראי על גידול הדור הבא. נרצה להכשיר את הבנות והבנים שלנו לעולם שוויוני ומאפשר. נרצה שהבנות שלנו תהפוכנה לנשים שיהיו יוצרות, מייקריות, מוכנות לעתיד עם הרבה פחות חששות. אותה מרצה אמרה you can be fearless when you are ready – תוכלנה להיות חסרות פחד כאשר תהיינה מוכנות.

אנו ב"ענבר" מבקשות להכשיר את הבנות ולהעניק להן את כל הכלים הנדרשים לקחת את מקומן סביב השולחן ולעמוד על דעתן עם יותר ביטחון ועם הרבה פחות חששות.

חינוך מתקדם מותאם למאה ה-21

למידה אינטרדיסיפלינרית – תכנית STEAM (שהיא – Science Technology Engineering Arts Mathematics).
הטמעת דרכי הוראה ולמידה חדשניות (כגון: Debate, למידת והוראת חקר, למידת עמיתים).
פיתוח כלים לניהול דיאלוג וקונפליקט (בשיעורי ענבר ובפרויקטים קהילתיים).
בחירה כערך מוביל בתוכנית הלימודים (שיעורי בחירה, למידה בדרך החקר).
תפיסה הוליסטית של גוף-נפש המתבוננת על הנערה בשלמותה.
התלמדות בחברות הייטק, מוסדות אקדמיה, תעשייה ועוד כאמצעי לפיתוח גמישות, רלבנטיות ותרגום הלמידה לחיי מעשה.
למידת עמיתים עם בתי ספר דומים בעולם באמצעות כלים דיגיטליים ורשתות חברתיות.

תוכנית הלימודים המיוחדת של "ענבר"

הגישה הפדגוגית המגדרית מבוססת על פרקטיקות הוראה ולמידה חדשניות, שהצלחתן הוכחה בקרב מודלים ומחקרים ברחבי העולם, ואשר מטרתן להוביל את התלמידות להתמודד בהצלחה עם חסמים מגדריים ולממש את עצמן באופן מיטבי בעולם.

תכנית ליווי אישי לכל תלמידה – אשר מטרתה לחזק את הביטחון ותחושת המסוגלות של כל תלמידה, לסייע לה בהתפתחות האישית והלימודית, להציב לעצמה יעדים ואת הדרך למימושם.

תכנית מוגברת ללימודי מדעים וטכנולוגיה – במטרה לפתח בקרב התלמידות ידע ובטחון בתחומי המדעים וכלים לתרגום הידע שהן רוכשות לעולם המעשה.

תכנית גוף-נפש כחלק מהותי מתוכנית הלימודים. מושם דגש על שימוש יומיומי בגוף באמצעות תנועה (בטכניקות שונות) כחלק מראייה הוליסטית והבנה של קשרי הגומלין בין ההתפתחות הפיזית-מנטלית-נפשית.

תכנית התלמדות בקהילה – תכנית לימודים מחוץ לבית הספר. קהילת בית הספר פוגשת את "עולם" העסקים, התרבות, החברה האזרחית, ארגונים חברתיים ודמויות מוביליות ומשפיעות בו.

שיעורי ענבר – תכנית לימודים א- פורמאלית העוסקת ישירות בנושאי מגדר ובנושאים הקשורים לפיתוח פרספקטיבה מגדרית. בשיעורי ענבר התלמידות עוסקות בבניית קבוצה, חינוך למיניות בריאה, אורח חיים בריא, מעגלי זהות, חשיבה ביקורתית ועוד.