האגודה לקידום החינוך

האגודה לקידום החינוך נוסדה בשנת 1962 במטרה לצמצם את הפערים החברתיים והחינוכיים בישראל ולטפח מצוינות לימודית וערכית בקרב בני נוער. לאגודה 14 מוסדות חינוך על יסודיים – בתי ספר ופנימיות בירושלים וברחבי הארץ, ובנוסף היא יוזמת, מפתחת ומפעילה תכניות פדגוגיות חדשניות ופרויקטים חוצי-עולם בתחום העלייה והקליטה. לאגודה ניסיון רב ועשיר בפיתוח מודלים חינוכיים ייחודיים המאפשרים לתלמידות ולתלמידים למצות את הפוטנציאל הגלום בהם ולקדם את השתלבותם בחברה הישראלית.

חינוך מתקדם מותאם למאה ה-21

מערכת החינוך התחילה להבין שאי אפשר לחנך את הדור החדש בכלים של העולם הישן. חלק בלתי נפרד מהחזון שלנו ב"ענבר" הוא פיתוח מיומנויות המאה ה-21 לצד בניית חברה שוויונית. הכשרת הצוות, תכנית הלימודים והשפה הבית ספרית מוכוונים לפיתוח ערכים וכלים של המאה ה-21.

איך נעשה את זה?

למידה אינטרדיסיפלינרית – תכנית STEAM (שהיא – Science Technology Engineering Arts Mathematics).
הטמעת דרכי הוראה ולמידה חדשניות (כגון: Debate, למידת והוראת חקר, למידת עמיתים).
פיתוח כלים לניהול דיאלוג וקונפליקט (בשיעורי ענבר ובפרויקטים קהילתיים).
בחירה כערך מוביל בתוכנית הלימודים (שיעורי בחירה, למידה בדרך החקר).
תפיסה הוליסטית של גוף-נפש המתבוננת על הנערה בשלמותה.
התלמדות בחברות הייטק, מוסדות אקדמיה, תעשייה ועוד כאמצעי לפיתוח גמישות, רלבנטיות ותרגום הלמידה לחיי מעשה.
למידת עמיתים עם בתי ספר דומים בעולם באמצעות כלים דיגיטליים ורשתות חברתיות.

תוכנית הלימודים המיוחדת של "ענבר"

הגישה הפדגוגית המגדרית מבוססת על פרקטיקות הוראה ולמידה חדשניות, שהצלחתן הוכחה בקרב מודלים ומחקרים ברחבי העולם, ואשר מטרתן להוביל את התלמידות להתמודד בהצלחה עם חסמים מגדריים ולממש את עצמן באופן מיטבי בעולם.

לחצו להמשך קריאה

תכנית ליווי אישי לכל תלמידה – אשר מטרתה לחזק את הביטחון ותחושת המסוגלות של כל תלמידה, לסייע לה בהתפתחות האישית והלימודית, להציב לעצמה יעדים ואת הדרך למימושם.

תכנית מוגברת ללימודי מדעים וטכנולוגיה – במטרה לפתח בקרב התלמידות ידע ובטחון בתחומי המדעים וכלים לתרגום הידע שהן רוכשות לעולם המעשה.

תכנית גוף-נפש כחלק מהותי מתוכנית הלימודים. יושם דגש על שימוש יומיומי בגוף באמצעות תנועה (בטכניקות שונות) כחלק מראייה הוליסטית והבנה של קשרי הגומלין בין ההתפתחות הפיזית-מנטלית-נפשית.

תכנית התלמדות בקהילה – תכנית לימודים מחוץ לבית הספר. בימים אלו קהילת בית הספר תיחשף ותשתתף ב"עולם" העסקים, התרבות, החברה האזרחית, ארגונים חברתיים ולדמויות מוביליות ומשפיעות בה.

שיעורי ענבר – תכנית לימודים א- פורמאלית העוסקת ישירות בנושאי מגדר ובנושאים הקשורים לפיתוח פרספקטיבה מגדרית. בשיעורי ענבר התלמידות תעסוקנה בבניית קבוצה, חינוך למיניות בריאה, אורח חיים בריא, מעגלי זהות, חשיבה ביקורתית ועוד.

6 סיבות מדוע לבחור במסלול לתלמידות בלבד

סביבה מעוררת השראה
בנות נמצאות במרכז כל פעילות בית ספרית. סביבת בית הספר נותנת את התחושה לתלמידה שהיא יכולה לעשות ולבחור מה שהיא חולמת עליו.

בניית תכניות לימודים מכוונות מגדר ליצירת סביבת למידה אופטימלית
מחקרים בעולם מראים כי בבתי ספר המיועדים לבנות, 96% מהתלמידות מרגישות מצליחות בעקבות תוכנית הלימודים המכוונת אליהן.

מרחב ייחודי ללא חסמים מגדריים מאפשר התפתחות בריאה יותר
מודעות הבנה ופיתוח כלים להתמודדות עם ההטיות הקיימות בעולם, עוזרים להפוך את החסם לכח מניע.

סביבה לימודית מאתגרת
סביבת לימודים ייעודית המייצרת תרבות למידה ומפתחת רצון להשקיע ולהשיג את הדברים החשובים לתלמידה. מחקרים מראים כי לימודים בבתי ספר המיועדים לתלמידות בלבד מביאים לתוצאות טובות יותר ואתגרים גדולים יותר מאשר בתי ספר מעורבים.

הכנה טובה ל"עולם האמיתי"
בניגוד למה שנדמה, בתי ספר לבנות מקדישים זמן ומאמץ להכנת התלמידות לעולם. הן בחשיפה ולמידה בארגונים וחברות מחוץ לבית הספר והן מבחינת מיומנויות דרושות (דיבור וכתיבה) והתמודדות עם אתגרים עתידיים שונים בעולם המעורב.

מיקוד בלימודי STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה)
סביבת לימודים שמנכיחה את לימודי ה- STEM ללא הטיות ובעידוד רב, פותחת אפשרויות בחירה שבאות לידי ביטי גם בהמשך הדרך באקדמיה ובקריירה.

[ps2id id='unique' target=''/]

הייחודיות של מודל "ענבר"

"ענבר" מציעה חינוך איכותי לנערות הבוחרות במרחב מצמיח וייחודי. מרחב שבו אין חסמים לנערות על בסיס מגדרי.

תמיכה גדולה בנערות ויצירת מרחב בטוח שמעודד אותן להכיר את עצמן, לבנות את זהותן הייחודית כנערות, לפתח כלים כדי להנהיג את עצמן ולהשפיע במקומות שחשובים להן.
סביבה שמעודדת את הנערות לנסות דברים חדשים, לטעות, להשמיע את הקול האותנטי שלהן במרחב בטוח.

מרחב בו הבנות מובילות בכל התחומים, ולא רק בתחומים המתאימים לקוד המגדרי שלהן.
מרחב בו תכניות הלימודים, המודלים לחיקוי, השפה הבית ספרית והאקלים החינוכי – מובנים על ידי חשיבה מגדרית ומודעות גבוהה לשוויון הזדמנויות והשתתפות שווה.

מרחב בו הנערות שותפות לקהילה של נערות המבינות שחברות, תמיכה ושותפות – הם מפתח לביטחון עצמי, אומץ לב, הישגים גבוהים והצבת יעדים לחיים מלאים ומשמעותיים.

חשיפה למגוון תחומי היצירה האנושית: הטכנולוגיה, האומנות, המדע והרוח, תוך שימת דגש על פיתוח חשיבה יצירתית וביקורתית ותוך למידה מתוך עולם האקטואליה והמעשה.

עידוד התמקדות בתחומי עניין של התלמידות ופיתוח מצוינות באמצעות שיתופי פעולה עם מגוון גופים (חברות הייטק ועסקים, גופי תרבות וחברה, אקדמיה, ממשל).

הקניית המיומנויות הדרושות להתנהלות כאזרחיות העולם באמצעות שפה, רב תרבותיות, קשרים בין-לאומיים ועוד.

ערבי הכרות ויום פתוח

• ערבי היכרות להורים – חטיבה ותיכון יתקיימו ב: 08.01 יום ב' בשעות 19:00-21:00
• מפגש היכרות לתלמידות חטיבה: יום ו' 29.12 09:00-12:00 יום ה' 4.1 13:00-15:00
יום פתוח לתלמידות יתקיים בתאריך 29/12 בין השעות 9:00-12:00
מפגש היכרות לתלמידות תיכון יום ה' 13:00-15:00

*ייתכנו שינויים, אנא עקבו אחר עדכונים באתר.

תלמידות המתעניינות לרישום ל'ענבר' לשנת תשפ"ה – אנא השאירו פרטים בטופס.

תאריכי הרישום יפורסמו בהמשך בהתאם להחלטת עיריית ירושלים.
תלמידות ירושלמיות- הרישום מתבצע באתר העיריה ובאתר 'ענבר'.
תלמידות חוץ- הרישום מתבצע באתר 'ענבר' בלבד.

אנו מזמינות אתכן לפנות אלינו בכל שאלה, למזכירות ביה"ס: 02-3730061

תוכנית הלימודים המיוחדת של "ענבר"

הגישה הפדגוגית המגדרית מבוססת על פרקטיקות הוראה ולמידה חדשניות, שהצלחתן הוכחה בקרב מודלים ומחקרים ברחבי העולם, ואשר מטרתן להוביל את התלמידות להתמודד בהצלחה עם חסמים מגדריים ולממש את עצמן באופן מיטבי בעולם.

תכנית ליווי אישי לכל תלמידה – אשר מטרתה לחזק את הביטחון ותחושת המסוגלות של כל תלמידה, לסייע לה בהתפתחות האישית והלימודית, להציב לעצמה יעדים ואת הדרך למימושם.

תכנית מוגברת ללימודי מדעים וטכנולוגיה – במטרה לפתח בקרב התלמידות ידע ובטחון בתחומי המדעים וכלים לתרגום הידע שהן רוכשות לעולם המעשה.

תכנית גוף-נפש כחלק מהותי מתוכנית הלימודים. מושם דגש על שימוש יומיומי בגוף באמצעות תנועה (בטכניקות שונות) כחלק מראייה הוליסטית והבנה של קשרי הגומלין בין ההתפתחות הפיזית-מנטלית-נפשית.

תכנית התלמדות בקהילה – תכנית לימודים מחוץ לבית הספר. קהילת בית הספר פוגשת את "עולם" העסקים, התרבות, החברה האזרחית, ארגונים חברתיים ודמויות מוביליות ומשפיעות בו.

שיעורי ענבר – תכנית לימודים א- פורמאלית העוסקת ישירות בנושאי מגדר ובנושאים הקשורים לפיתוח פרספקטיבה מגדרית. בשיעורי ענבר התלמידות עוסקות בבניית קבוצה, חינוך למיניות בריאה, אורח חיים בריא, מעגלי זהות, חשיבה ביקורתית ועוד.

חינוך מתקדם מותאם למאה ה-21

למידה אינטרדיסיפלינרית – תכנית STEAM (שהיא – Science Technology Engineering Arts Mathematics).
הטמעת דרכי הוראה ולמידה חדשניות (כגון: Debate, למידת והוראת חקר, למידת עמיתים).
פיתוח כלים לניהול דיאלוג וקונפליקט (בשיעורי ענבר ובפרויקטים קהילתיים).
בחירה כערך מוביל בתוכנית הלימודים (שיעורי בחירה, למידה בדרך החקר).
תפיסה הוליסטית של גוף-נפש המתבוננת על הנערה בשלמותה.
התלמדות בחברות הייטק, מוסדות אקדמיה, תעשייה ועוד כאמצעי לפיתוח גמישות, רלבנטיות ותרגום הלמידה לחיי מעשה.
למידת עמיתים עם בתי ספר דומים בעולם באמצעות כלים דיגיטליים ורשתות חברתיות.

החזון של מסלול הלימודים החדשני

מרים ליבוביץ' אשרף – מנהלת המסלול

אני מאמינה שלמערכת החינוך תפקיד מכריע בעיצוב פני החברה הישראלית. באחריותי כאשת חינוך וכמורה לייצר מרחב המאפשר בחירה חופשית ושוויון הזדמנויות אמיתי עבור תלמידות.

אני רואה ב"ענבר" הזדמנות עבור תלמידות, משפחות וצוות לבנות קהילה אשר מייצרת מרחב מיטבי לצמיחה של תלמידות. קהילה שתעודד את התלמידות לבנות את זהותן מתוך היכרות עם עצמן ועם דעותיהן, שתעודד אותן להציב לעצמן יעדים לימודיים, אישיים וחברתיים ותקנה כלים אפקטיביים וחדשניים למימוש יעדים אילו מתוך סביבה תומכת, חיונית ומקצועית.

אני מאמינה בלמידה מתוך דיאלוג, מתוך שאילת שאלות ודעת פתוחה ומתוך היכרות אישית עם כל תלמידה – יכולותיה, כישוריה וחלומותיה . כמו כן, אני מאמינה שהצלחת תלמידותיי תלויה בהצלחת הצוות ובפיתוח מודל לעבודת צוות מיטבית שיש בה את כל האלמנטים המוכחים לבניית צוות מקצועי ותומך.

אני נרגשת להיות חלק מענבר – קהילה של א.נשים בעלי תשוקה לבנייה ועשייה מתוך חזון חברתי, תודעת שליחות ומקצועיות.

הרעיון מאחורי "ענבר"

הדס רייס – יזמת ומובילת המסלול

כשאנו מביטות על העולם סביבנו אנו מבחינות בתופעה מוזרה – יש 52% נשים בעולם אך במוקדי הכוח, ההשפעה, המחקר, ההייטק לא נמצא יחס כזה. אפילו לא קרוב.

ישנן מספר סיבות המובילות למצב האבסורדי הזה, ורובן נובעות מהבניות חברתיות שקיימות כבר שנים רבות. הדבר בא לידי ביטוי גם בתוך מערכת החינוך שמשקפת מצב זה.
ממחקרים עולה כי הרבה פעמים, ילד וילדה המתחילים את כיתה א' ברמה שווה יסיימו את י"ב בפערים לטובת הבנים. לאו דווקא מבחינת ציונים, אלא מבחינת תחושת המסוגלות, יכולות, שאיפות, חלומות. משהו קורה לאורך השנים במערכת שמשפיע ולפעמים ממש מטה את התפיסה העצמית ואיתה את הבחירות הלימודיות והחברתיות של התלמידות.
מה אם היינו יכולות להקים מסגרת מעולה שתיתן לתלמידות בגיל כל כך קריטי, רגיש ומטלטל, להתפתח ולהתמודד עם התבגרותן ללא הפרעות רקע. למצוא את הזהות שלהן, את קולן הפנימי, ולהביא את הקול הזה לידי ביטוי. לתת להן להתבגר בקצב שלהן, להפוך מנערות לנשים כשהן מוכנות ולא כשהחברה לוחצת. ללמוד להקשיב לעצמן ולא למה שהקודים החברתיים מכתיבים להן להיות.

מה אם היינו יכולות לבנות מסגרת שתהווה מכפיל כוח, שתדרבן את תלמידותיה להיות מעולות ולא רק טובות. למקסם את עצמן. מסגרת שתשתמש בפדגוגיה ייחודית ומעניינת ובמרחבי למידה שונים על מנת למקסם את דרכי הלמידה. שתחשוף אותן לדמויות מפתח בעולמות התעסוקה והאקדמיה ותאפשר להן לעקוב וללמוד מהן.
מסגרת שתעודד אותן לאקטיביות קהילתית, חברתית, ציבורית. שתדרבן את התלמידות להשתתף ולהוביל את המשחק ולא לצפות בו מהטריבונה. מסגרת שתקדם ותבנה sisterhood – רשת קשרים חזקה ומשפיעה שתלווה את הנערות גם בעתיד. מסגרת שתכשיר את מנהיגות המחר. אז זהו, שאנחנו יכולות, ואנו בונות אותה ממש בימים אלו – "ענבר", מסלול חדשני לתלמידות. באגודה לקידום החינוך העסק שלנו הוא – חינוך. חינוך דור העתיד זו ההשקעה הכי משתלמת שלנו. חינוך ייחודי לתלמידות יצמיח נשים חזקות, פעילות ומודעות וכולנו רק נרוויח מזה. כך נוכל לייצר שינוי ולהגיע למצב בו הנתון האבסורדי איתו פתחתי ישתנה ויתאזן.